News

CSP Zeebrugge laadt twaalf lagen op recordschip CMA CGM Concorde

Een van de negen grote megamaxen van CMA CGM liep deze week voor het eerst Zeebrugge aan. De ‘CMA CGM Concorde’ kreeg er een spectaculaire behandeling. Bij hoog water werden twaalf lagen containers bovendeks geladen.

CSP Zeebrugge verwelkomde maandagavond 9 mei voor het eerst de ‘CMA CGM Concorde’, een van de door lng aangedreven schepen van de Franse rederij. Het vaartuig vaart in de FAL1-dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten en voegde na het afwerken van de Europese rotatie uitzonderlijk een extra stop in Zeebrugge aan het vaarschema toe.

De megamax ‘CMA CGM Concorde’ werd in april 2021 opgeleverd, is 400 meter lang en heeft een capaciteit van 23.112 teu. Het is een van CMA CGM’s recordschepen uit een reeks van negen, die allen op vloeibaar aardgas kunnen varen.

Het schip kwam uit Duinkerke en vertrok dinsdagavond 10 mei weer uit Zeebrugge na een spectaculaire behandeling. “Met 1.450 containerbewegingen was de ‘call size’ weliswaar niet uitzonderlijk, wel dat er bij hoog water tot twaalf lagen (“tiers”) containers geladen werden. Dit was mogelijk dankzij onze verhoogde kranen”, laat CSP Zeebrugge weten. In de loop van 2019 en 2020 verhoogde de terminaluitbater vijf van de zeven portaalkranen met twaalf meter tot een werkhoogte van 54 meter.

De ‘CMA CGM Concorde’ is een zogenaamd ‘megamax 24’-schip. Dat betekent dat deze schepen 24 rijen containers in de breedte bovendeks laden en in de lengte over 24 ‘bays’ van 40′ beschikken. Ook de optelsom van het aantal lagen containers in de ruimen (12) en het maximum aantal lagen bovendeks (12) is 24.