Vorige vrijdag is een eerste binnenschip met 48 teu toegekomen op de terminal CSP Zeebrugge van River Terminal Wielsbeke. Dit zou een wekelijkse verbinding worden. Een spoorverbinding met de terminal LAR in Rekkem wordt nog onderzocht.
Het binnenschip ‘Emuna’ (foto) met een capaciteit van 48 teu legde het traject via de Ringvaart in Brugge af in 10 uur. Dany Eyben, business development manager van Delcatrans, de operator van River Terminal Wielsbeke, spreekt van een geslaagde eerste test. “Volgende week volgt een tweede schip. Bedoeling is naar een wekelijkse verbinding te gaan als er voldoende volumes zijn”, zegt hij.
De eerste testvaart waren exportcontainers, maar de binnenvaartverbinding is bedoeld voor zowel export als import. “De ‘Emuna’ is een schip van 48 teu, maar we hebben ook een schip van 54 teu”, zegt Eyben.
Synchromodaal
CSP Zeebrugge wil met Delcatrans een duurzaam partnership afsluiten om de terminal synchromodaal te connecteren met Zuidwest-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Daarom wordt ook de mogelijkheid onderzocht om een spoorverbinding tussen Zeebrugge en de terminal LAR in Rekkem te activeren. Die spoorterminal wordt eveneens door Delcatrans uitgebaat. “De spoorverbinding ligt ter studie maar kan onmiddellijk opgestart worden. Eerst moeten we voldoende volumes hebben”, benadrukt Eyben.
Wielsbeke
River Terminal Wielsbeke heeft al een regelmatige verbinding met de haven van Antwerpen. Vorig jaar behandelde de terminal 22.500 teu, een stijging met 20% in vergelijking met 2018. Volgens Eyben is die sterke groei er onder door de minimum callsize van 30 naar 20 teu terug te brengen. De terminal zag ook een toenemend volume reefercontainers.
Deze week wordt gestart met de uitbreiding van de terminaloppervlakte.
Bron: Flows.be / Koen Heinen