News

‘MSC Allegra’ legt wereldrecord onder Vlaamse kerstboom

De ‘MSC Allegra’ heeft de voorbije acht dagen in Antwerpen maar liefst 24.433 teu geladen en gelost. Mochten de havens van Antwerpen en Zeebrugge nu al gefuseerd geweest zijn, had die megamax in Vlaanderen een nieuw wereldrecord gevestigd.

De containerreus van 23.782 teu uit de AE6/Lion Service tussen de Far East en Europa van het 2M Vessel Sharing Agreement (VSA) van Maersk en MSC heeft op de maidentrip de aanloop van Felixstowe laten vallen en schreef Vlaamse geschiedenis, omdat de Vlaamse havens Zeebrugge en Antwerpen de enige aanloophavens in Noord-Europa waren.

Bij aankomst van het megamaxschip voorspelde MSC PSA European Terminal (MPET) al dat de aanloop van de ‘MSC Allegra’ een nieuw Antwerps record zou opleveren van de grootste call size ooit. Er werd uitgegaan van zo’n 23.500 teu, wat aanzienlijk meer is dan het vorige record op naam van de ‘Manila Maersk’ (19.677 teu in oktober).

‘MSC Isabella’

Kort na het vertrek van de ‘MSC Allegra’ op donderdag 23 december om 16.00 uur, bleek dat MPET gedurende acht dagen uiteindelijk maar liefst 24.433 teu heeft behandeld. Dat levert Antwerpen alvast een Europees overslagrecord op. De megamax is nu met een diepgang van 13,3 meter op weg naar de Marokkaanse haven Tanger Med en keert vervolgens terug naar de Far East. Daar zijn aanlopen gepland in Singapore, Laem Chabang, Ningbo en Shanghai.

De laatste keer dat er een nieuw wereldrecord geclaimd werd voor de grootste call size ooit, was in juni 2020 toen de ‘MSC Isabella’ (23.656 teu) in Los Angeles maar liefst 34.263 teu ging lossen en laden. Dat record zou gesneuveld zijn mochten de havenbesturen van Antwerpen en Zeebrugge nu al gefuseerd geweest zijn tot ‘Port of Antwerp-Bruges’. Maar dat is pas voor 1 april 2022 gepland.

Zeebrugge

Tussen 11 en 14 december was de ‘MSC Allegra’ in Zeebrugge immers goed voor een call size van 10.146 teu, de tweede grootste ooit voor CSP Zeebrugge Terminal. De optelsom van beide Vlaamse aanlopen was dus goed voor maar liefst 34.579 teu. Dat is nog 316 teu meer dan het huidige record uit LA.

De call size van een schip geeft alle containerbewegingen tijdens een aanloop weer. Het gaat daarbij voornamelijk over het aantal containers dat geladen en gelost wordt, maar ook de zogenaamde ‘restows’ – het verplaatsen van containers aan boord – worden meegeteld.

Stefan Verberckmoes

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies.

Read more