News

Zeebrugge eerste loshaven voor twee grote 2M-loops

CSP Zeebrugge Terminal zal binnenkort niet langer twee, maar vier grote Verre Oostendiensten behandelen. In twee van de zes 2M-diensten op het vaargebied, wordt Zeebrugge de eerste loshaven in Noord-Europa.

MSC heeft voorlopig geen plannen om Zeebrugge als transhipmenthaven te gebruiken voor die twee diensten. De AE1/Shogun en AE6/Lion Services zullen er lokale lading lossen om zo de druk op de door congestie geplaagde buurhavens te verminderen. De toevoeging van Zeebrugge als extra aanloophaven heeft daarom ook geen gevolgen voor de bestaande aanlopen in Antwerpen en Rotterdam.

Nancy Van Osselaer, commercieel directeur van CSP Zeebrugge, bevestigt dat het de bedoeling is om in Zeebrugge lokale volumes te ontwikkelen van onder meer industriële verladers uit West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Er wordt gestart met een rustige opbouw van de markt om geleidelijk naar 1.700 à 2.000 beweging per dienst te groeien.

Bijkomende terreinen

Het opbouwen van die volumes zal hand in hand gaan met de ontwikkeling van extra terminalcapaciteit. “Er worden twee bijkomende terreinen verhard – samen goed voor 11,2 hectare – en we bestelden bijkomend acht straddle carriers en twee mobiele kranen”, zegt Van Osselaer. “We bestuderen ook de mogelijkheid van bijkomende portaalkranen. Eenmaal op kruissnelheid, moeten daarnaast extra havenarbeiders, estuaire barges en treinen ingepland worden.”

CSP Zeebrugge noemt de komst van de twee diensten ‘fantastisch nieuws’. Het volgt amper een week nadat MSC de aanlopen officialiseerde van een dienst op Zuid-Amerika. Deze dienst die de kusthaven al ruim een half jaar ad hoc aanliep, is volgens Van Osselaer nu ‘structureel verankerd’.

Juli

De eerste grote boten van 2M uit de Far East worden in juli verwacht. De rotatiewijziging van de AE6/Lion-dienst gaat in vanaf de volgende afvaart van de ‘MSC Isabella’ van 23.656 teu (zie foto), die op 13 juni in Ningbo aan een nieuwe reis begint.

Die megamax zal na het bijladen in Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas koers zetten naar de Portugese haven Sines en wordt rond 22 juli bij CSP Zeebrugge Terminal verwacht. Na de stop in Zeebrugge gaat de ‘MSC Isabella’ verder lossen in Antwerpen en Felixstowe, waar dan geladen wordt voor Tanger Med, Singapore, Laem Chabang en Ningbo.

Rechtstreeks

De ‘MSC Eva’ uit de AE1/Shogun Service wordt al op 15 juli in de kusthaven verwacht. Dat schip begint volgende zondag 12 juni in Ningbo aan een volgende trip, die het ook naar Xiamen, Yantian en Tanjung Pelepas zal leiden. Vanuit die Maleisische hub gaat het rechtstreeks naar Zeebrugge.

De andere Europese aanloophavens voor de schepen van 13.102 tot 20.568 teu uit deze dienst blijven: Rotterdam (aanloop bij APMT Maasvlakte II), Bremerhaven en opnieuw Rotterdam (Hutchison Ports Delta II).

Sint-Petersburg

Heel wat carriers zijn op zoek naar extra terminalcapaciteit in Noord-Europa omdat de congestie in de grootste havens uit de hand loopt. Bij CSP Zeebrugge Terminal is er wat ruimte vrijgekomen omdat COSCO Shipping Lines nog maar net zijn feederdienst op Sint-Petersburg heeft opgedoekt, waardoor er in de kusthaven Russische transhipmenttrafiek is weggevallen.

Stefan Verberckmoes / Roel Jacobus

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies.

Read more