News

Zeebrugge haalt opnieuw headline in maandcijfers CSP

Van alle terminals waarin COSCO Shipping Ports (CSP) een participatie heeft, waren die van Kaohsiung, Zeebrugge en Abu Dhabi in november de sterkste groeiers. Antwerp Gateway behandelde vorige maand 6,7% minder containers dan in november 2020.

 

De overslagcijfers voor november bevatten weinig verrassingen. Ze liggen grotendeels in het verlengde van die van de maanden voordien. CSP Zeebrugge Terminal haalt dan ook weer moeiteloos de headline van CSP’s persbericht met een trafiekstijging van 54,9% naar 85.800 teu. Het totaal voor de eerste elf maanden van het jaar voor de Ze

 

ebrugse containerkade bedraagt intussen 846.100 teu (+54,8%).

Het wordt begin volgend jaar uitkijken naar de cijfers voor december, omdat MSC vanaf deze maand het aantal uitwijkmanoeuvres naar Zeebrugge heeft opgevoerd. CSP Zeebrugge Terminal ontving deze maand al de ‘MSC Romane’ (9.408 teu) en het recordschip ‘MSC Allegra’ (23.782 teu), maar ook de ‘MSC Rapallo’ van 13.050 teu wordt er nog verwacht op 19 december. Als hun aankomsten niet vertraagd worden, meren ook de ‘MSC Giselle’ van 9.411 teu (ETA 28 december) en de ‘MSC London’ van 16.652 teu (31 december) nog dit jaar in Zeebrugge af.

Deurganckdok

Antwerp Gateway heeft vorig

 

e maand aan de waterkant 189.500 teu behandeld, wat 6,7% minder is dan in november 2020. Het trafiekverlies uit het derde kwartaal (-13,1%) is dus afgezwakt en voor de periode januari tot en met november zit de Antwerpse terminal aan het Deurganckdok nu al op 2.027.400 teu (-1,7%).

Ook de ECT Euromax Terminal in Rotterdam zag de trafiek vorige maand teruglopen. Hoewel de overslag van 232.800 teu iets groter was dan de 224.300 teu uit oktober, betekende het toch een daling van 4% ten opzichte van november vorig jaar. Na elf maanden staat de teller van de Euromax nu op 2.457.800 teu (+10,3%).

 

Kaohsiung

Het is opvallend dat CSP

 

de eigen grote terminals in Zeebrugge en Abu Dhabi tot sterkste groeiers in november uitroept, terwijl de Kao Ming Container Terminal (KMCT) in Kaohsiung het met een overslagstijging van 58,8% eigenlijk nog net iets beter deed. CSP heeft indirect een belang van 10% in KMCT, waarvan de Taiwanese rederij Yang Ming met een participatie van 60% de meerderheidsaandeelhouder is.

Opmerkelijk detail: de Chinese containerbehandelaar beschouwt die Taiwanese terminal als onderdeel van de nationale portefeuille. Daardoor komt het dat de Chinese regio ‘Zuidoost & andere’ in de periode van januari tot november een groei van maar liefst 14,4% kende. Dat is aanzienlijk beter dan de resultaten van de grote regio’s als de Pearl River Delta met onder andere Yantian, Hongkong en Guangzhou (+3,4%), de Yangtze River Delta met onder andere Shanghai en Ningbo (+5,2%) en de noordelijke Bohai Rim met onder andere Tianjin en Dalian (-2,8%). De buitenlandse CSP-terminals, waartoe de drie Beneluxterminals behoren, realiseerden s

 

 

amen een groei van 5,9% ondanks de trafiekdaling van 2,2% in COSCO’s grote Griekse hub Piraeus (zie foto).

Stefan Verberckmoes