News

Cosco versterkt containerhub Zeebrugge met drie Europese feederlijnen

Cosco Shipping Lines koppelt drie feederlijnen naar Sint-Petersburg, Bilbao en Dublin aan haar twee Aziëlijnen in CSP Zeebrugge. Het havenbestuur spreekt van een historisch keerpunt voor de containerbusiness in de kusthaven.

Na twee jaar geduldig puzzelen, vallen voor de Chinese groep Cosco in Zeebrugge alle stukjes in elkaar. Eind 2017 nam ze de APM Terminal van Maersk over met het doel om die tot Noord-Europese hub met bijhorend netwerk uit te bouwen. Eerder zette Cosco zulke krachttoer op in de Griekse haven Piraeus als mediterraanse hub. Vanaf 2018 werd CSP Zeebrugge technisch, qua mankracht, hinterlandconnecties en commercieel, voorbereid op een groeisprong. Intussen raakte al bekend dat Zeebrugge vanaf mei wordt opgenomen in twee Aziatische diensten van Ocean Alliance. Op 11 mei wordt een eerste 20.000 teu-schip verwacht.

Daarmee komen we bij hun collega’s van Cosco Shipping Lines, die gisteren – donderdag – op een evenement voor Belgische klanten onthulden dat ze de hub Zeebrugge versterken met drie feederdiensten. Geen samenwerking met andere rederijen maar eigen verbindingen met Sint-Petersburg, Bilbao en Dublin. Naar verluidt zouden daarvoor vrij grote schepen (2.600 teu) ingezet worden.

Nieuw containertijdperk

“Dit is een belangrijk keerpunt voor Zeebrugge. Er breekt een nieuw historisch hoofdstuk aan”, sprak gedelegeerd bestuurder van de haven Joachim Coens, die net als voorzitter Dirk De fauw een scheepsmodel cadeau kreeg van Liu Lachun (foto), managing director van Cosco Shipping Lines Belgium.

“De jongste vijf jaar werd de containersector dooreengeschud door de concentratie van rederijen in allianties. Hierdoor viel Zeebrugge uit een aantal vaarschema’s en kenden we slapeloze nachten. De doorstart van de terminal CSP Zeebrugge was een mijlpaal en vandaag beleven we helemaal een keerpunt. Door de clustering met transhipment, spoorconnecties, de nieuwe snelweg A11 en estuaire barges naar onder meer Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, zijn we klaar voor een nieuw tijdperk.”

Chinezen springen

Opmerkelijk is dat de Chinezen bereid zijn om met een ongekende financiële investeringskracht te springen. “Zeebrugge is voor ons een grote opportuniteit om te slagen waar anderen faalden”, zegt Bruno Dentant, sales- en marketingdirecteur van Cosco Shipping Lines Belgium. Daarmee doelt hij op ambitieuze pogingen van Maersk en CMA CGM, die op Zeebrugge hun tanden stuk beten. Pittig detail: CMA CGM is nu wel minderheidsaandeelhouder in de terminal CSP Zeebrugge.

“De timing is ideaal want onze klanten vragen om Rotterdam en Antwerpen te vermijden voor de congestie. Zij vragen expliciet om hun ladingen in Zeebrugge en Gent te behandelen. Als Belgisch kantoor van het Cosconetwerk zijn we blij met wat we van de groep krijgen: een terminal in Zeebrugge met diepzeeverbindingen en feederdiensten. Zonder de brexit was Zeebrugge de eerste importcall en laatste exportcall geweest. Nu zit daar Felixtowe tussen, maar de praktijkervaring leert dat door plaatselijke vaaromstandigheden allicht vaak meteen naar Zeebrugge zal uitgeweken worden.”

Grotere voetafdruk in Zeebrugge

Bruno Dentant had nog positief nieuws voor Zeebrugge in petto: “Sinds de komst van een eigen terminal in ons netwerk, ontplooien we meer commerciële activiteiten voor verladers in West- en Oost-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Dat gebeurt vanuit Zeebrugge, waar intussen een tweede Belgisch kantoor met een commerciële en operationele vertegenwoordiging gevestigd werd. Het belang van dit nieuwe kantoor zal toenemen naarmate de volumes stijgen. Deze ambitie kunnen we waarmaken met alle aanwezigen.”

 

source: Roel Jacobus / Flows

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies.

Read more