COSCO SHIPPING Ports heeft de overslagcijfers voor 2019 vrijgegeven. CSP Zeebrugge Terminal kende een uitstekend jaar met een groei van 23,2%, terwijl de trafiek bij Antwerp Gateway en Euromax Terminal Rotterdam in dalende lijn ging.
De komst van twee Far East loops van de Ocean Alliance en bijhorende feederdiensten van COSCO SHIPPING Lines en X-Press Feeders naar Rusland, Noord-Spanje en Ierland, heeft Zeebrugge terug op de internationale containerkaart gezet. Dankzij de sterke maanden oktober en november zag CSP Zeebrugge Terminal de overslag in het vierde kwartaal nog met 70,7% stijgen naar 155.500 teu. Het jaartotaal komt daardoor uit op 483.600 teu (+23,2%).
De groei in Zeebrugge ging deels ten koste van de andere terminals van COSCO in de Benelux. Zo verloor de Euromax Terminal Rotterdam een tijdje de aanlopen van de AEU1/LL1-dienst van COSCO en OOCL, waarin megamaxschepen tot 21.413 teu varen. De Euromax Terminal behandelde vorig jaar in totaal 2.793.000 teu (-8,6%). De problemen voor die terminal waarin COSCO SHIPPING Ports een aandeel van 35% heeft, zijn duidelijk nog niet opgelost: het trafiekverlies in het vierde kwartaal liep op tot 21,4%.
Antwerp Gateway
Antwerp Gateway heeft 2019 afgesloten met een trafiek van 2.109.300 teu aan de waterkant (-5,4%). In de laatste drie maanden van het jaar steeg de containeroverslag er wel terug lichtjes met 1,8% naar 519.100 teu. Met de komst van de CES Service van Hapag-Lloyd en de terugkeer van de NEU5/FAL3-dienst van CMA CGM en de partners uit de Ocean Alliance, heeft Antwerp Gateway weer goed nieuws te melden.
Op alle terminals waarin COSCO SHIPPING Ports een belang heeft, werd vorig jaar wereldwijd bijna 102,8 miljoen teu behandeld (+4,8%). De groeipercentages in eigen land bleven beperkt. De regio Bohai Rim – met onder andere de Noord-Chinese havens Dalian en Xingang – was goed voor 19,65 miljoen teu (+3,4%). In de Yangtze River Delta – met onder andere Shanghai en Ningbo – werd 20,24 miljoen teu behandeld (+2,2%). In de Zuid-Chinese Pearl River Delta – met onder andere Hong Kong en Yantian – was er met een trafiek van 27,47 miljoen teu amper groei (+0,3%).
COSCO SHIPPING Ports blijft vooral investeren in het buitenland. De overzeese terminals waarin de Chinezen op een of andere manier in participeren, behandelden vorig jaar samen net geen 28 miljoen teu. Dat is 13% meer dan in 2018.
Bron: Flows.be / Stefan Verbeckmoes