News

CSP Zeebrugge via barge verbonden met terminals Albert- en Zeekanaal

In samenwerking met operator PortConnect en de ATO-terminal in de haven van Antwerpen, start terminaloperator CSP Zeebrugge regelmatige bargediensten richting Albert- en Zeekanaal. In totaal gaat het om een achttal nieuwe hinterlandbestemmingen.

Port Connect verbond CSP Zeebrugge al op regelmatige basis met de verschillende terminals in de haven van Antwerpen. Dankzij de samenwerking met ATO, die als bundelings- en overslagpunt dient, wordt die verbinding nu verder doorgetrokken naar quasi alle terminals op het Zeekanaal Brussel-Schelde en het Albertkanaal. Op het Zeekanaal gaat het om de terminals TCT Willebroek, Van Moer Terminal Vilvoorde en de Trimodale Terminal Brussel. Vanuit Brussel wordt via het kanaal Brussel-Charleroi ook een verbinding gemaakt met de terminal Garocentre in La Louvière.

Op het Albertkanaal worden de terminals BCTN Meerhout, Dennie Lockefeer Container Terminal Grobbendonk, Haven Genk en Liège Container Terminal bediend.

De verschillende inlandterminals worden op die manier geconnecteerd met de diepzeediensten die CSP Zeebrugge aandoen, waarvan twee op Azië en een op de Franse Antillen.

Volgens CSP gaat het eerst om twee verbindingen per week: een importcall die dinsdag ATO aanloopt en een exportcall die donderdag vanop ATO vertrekt. Port Connect zet voor de verbinding met ATO estuaire schepen in die over zee en de Schelde naar Antwerpen varen. Vanop ATO wordt de verbinding overgenomen door de bestaande bargediensten naar de verschillende inlandterminals.

Steunmaatregel

Om de bargeoverslag via ATO te financieren, is een tijdelijke financiële steunmaatregel opgestart. De Vlaamse overheid en Port of Zeebrugge nemen elk 50% voor hun rekening. Met die tijdelijk steun willen de initiatiefnemers volumes opbouwen om op termijn rechtstreekse bargeverbindingen mogelijk te maken naar de verschillende inlandterminals. In het verleden bestond die mogelijkheid ook al, maar telkens met een minimum callsize van ongeveer 75 teu. Dankzij de samenwerking met ATO, waar nu al verschillende inlandterminals volumes bundelen, kunnen rederijen en expediteurs al boeken vanaf 1 container. “We zien dat als een tussenstap naar rechtstreekse verbindingen. Tegen de zomer van dit jaar hopen we al een paar rechtstreekse verbindingen te kunnen opstarten naar bijvoorbeeld Meerhout en TCT Willebroek. Eerst moeten we de volumes opbouwen om dat rendabel te kunnen doen”, zegt de terminaloperator. De estuaire schepen kunnen tot 375 teu laden.

ATO – een joint venture tussen Van Moer Logistics en Boortmalt – is een van de consolidatiehubs die sinds november 2018 worden ingezet voor een proefproject rond de bundeling van kleine containervolumes en de bestrijding van de congestie op de zeeterminals in Antwerpen.

Decongestiehub

CSP Zeebrugge wil op deze manier op termijn ook een rol spelen als decongestiehub voor de havens van Rotterdam en Antwerpen, onder meer met het oog op de Oosterweelwerken in Antwerpen die de komende tien jaar voor de nodige verkeershinder zullen zorgen.

Koen Heinen – Flows.be