News

Derde deepseadienst voor CSP Zeebrugge Terminal

 

De reorganisatie van CMA CGM’s lijndiensten tussen Europa en Latijns-Amerika levert Cosco Shipping Ports (CSP) in Zeebrugge een wekelijkse aanloop van een nieuwe deepseadienst op. De Zeebrugse winst gaat ten koste van Antwerpen en Rotterdam.

Na Maersk en Hapag-Lloyd heeft nu ook CMA CGM toelichting gegeven bij de herschikking van de lijndiensten vanuit Europa naar Centraal-Amerika en de westkust van Zuid-Amerika. De Franse rederij houdt op dat vaargebied volgende maand nog drie directe diensten over. Dat zijn er twee minder dan nu het geval is.

De twee diensten die verdwijnen, zijn de Europe Caribbean Service (ECS) tussen Noord-Europa en de Caraïbben en de Med Americas Service vanuit het Middellandse Zeegebied naar de westkust van Zuid-Amerika. De ECS-dienst wordt samengesmolten met de bestaande dienst tussen Noord-Europa en de Franse Antillen, die in de Benelux momenteel door Belgian New Fruit Wharf aan het Antwerpse Leopolddok wordt behandeld.

Antwerp Gateway

De ECS-dienst met zes schepen van 2.260 tot 2.800 teu (foto) is een gezamenlijke dienst van CMA CGM (vijf schepen) met Hapag-Lloyd (een schip), die in de Benelux nu nog zowel Rotterdam (Uniport) als Antwerpen (Antwerp Gateway) aanloopt om er te laden voor Caucedo, Kingston, Puerto Barrios, Puerto Cortes en Puerto Limon in Moin.

Na de stopzetting van de ECS zal CMA CGM de aanlopen van Londen, Kingston en Puerto Limon toevoegen aan het vaarschema van de huidige NEFWI Service, die momenteel al bananen aanvoert vanuit Fort de France en Pointe à Pitre naar Frankrijk en Antwerpen. In de nieuwe NEFWI Service wordt de Antwerpse aanloop vervangen door die van Zeebrugge. De eerste Zeebrugse aanloop wordt die van de 3.504 teu grote ‘CMA CGM Fort de France’ op 26 juni.

Nieuwe NEFWI

De volledige Europese rotatie van de herziene NEFWI Service wordt Duinkerke, Londen, Zeebrugge (CSP), Le Havre en Montoir de Bretagne. Voor CSP Zeebrugge wordt dit na de twee diensten van Cosco Shipping op het Verre Oosten als onderdeel van het Ocean Alliance Day 3 Product, een derde deepseadienst.

CMA CGM zal in de nieuwe NEFWI-dienst zes grotere schepen van 3.500 tot 3.800 teu inzetten. Vier ervan zijn 3.504 teu grote nieuwbouwschepen van het type ‘CMA CGM Fort de France’ met een hoge koelcapaciteit van 850 reeferaansluitingen voor het bananenvervoer vanuit Fort de France en Pointe à Pitre naar Noord-Europa. Deze schepen zullen ook de lading voor Puerto Barrios en Puerto Cortes meenemen voor overslag in Cartagena op de Cagema 3-feederdienst.

Eurosal XL

Tussen Noord-Europa en de westkust van Zuid-Amerika behoudt CMA CGM de Eurosal XL Service waarvoor het drie van de negen schepen van 9.100 tot 11.000 teu levert. Deze gezamenlijke dienst met Hapag-Lloyd en Cosco Shipping die in de Scheldehaven door Antwerp Gateway wordt behandeld, neemt de southbound aanloop van Caucedo over van de ECS-dienst en zal voortaan San Antonio in plaats van Valparaiso aanlopen.

De gezamenlijke dienst met Hapag-Lloyd tussen het Middellandse Zeegebied en de westkust van Zuid-Amerika met negen schepen van 3.430 tot 4.900 teu (zes van CMA CGM en drie van Hapag-Lloyd) wordt gestaakt. CMA CGM zal de lading van die dienst voortaan meenemen met de nieuwe MedCaribe Service met Marfret, waarin acht schepen van gemiddeld 6.900 teu zullen varen tussen Zuid-Europa, de Franse Antillen, de US Gulf en Centraal-Amerika.

MedCaribe

De nieuwe MedCaribe Service vervangt de MedCar-dienst tussen de Med en Centraal-Amerika met schepen van 2.500 tot 2.800 teu en wordt doorgetrokken naar de Golf van Mexico, zodat CMA CGM voor die bestemming geen slots meer hoeft te kopen op de MGX-dienst van Hapag-Lloyd. Lading tussen de Med en de westkust van Zuid-Amerika zal vervoerd worden door de MedCaribe en de Eurosal XL aan elkaar te koppelen via transhipment. Voor southbound lading wordt Cartagena daarvoor de transhipmenthaven. Northbound zal er in Manzanillo worden gehubd.

De reorganisatie die volgt op die van Maersk en Hapag-Lloyd, laat CMA CGM toe om vijftien schepen van 2.260 tot 3.500 teu en de aanschaf van slots bij Hapag-Lloyd te vervangen door de inzet van dertien grotere eenheden van 3.500 tot 6.900 teu met lagere slotkosten.

Source Flows Stefan Verberckmoes

#cspzeebrugge #coscoshippingportsforall #wecreateopportunities #letsmeet

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies.

Read more