News

Topmanagement Cosco Shipping ambieert 2 miljoen teu in Zeebrugge

Het topmanagement van Cosco Shipping gaf in Zeebrugge aan het havenbestuur toelichting over de groeiambities met hun containerterminal. De Chinezen ontwikkelen de rol van West-Europese hub voor Chinese en internationale logistieke spelers.

Het havenbestuur ontving gisteren dinsdag 27 november in Zeebrugge hoog bezoek uit China. Het topmanagement van Cosco kwam persoonlijk toelichting geven bij haar plannen met de containerterminal die ze vorig jaar overnam van de Deense groep Maersk.

“Onze gasten bezochten hun eigen terminal en de haven. Tijdens de ontmoeting in ons havenhuis bespraken ze de groeiplannen. Ze hebben grote ambities om Zeebrugge uit te spelen als West-Europese hub”, zegt gedelegeerd bestuurder van de haven Joachim Coens (op de foto zesde van links). Cosco wordt een cruciale transportschakel voor de Chinese en andere internationale bedrijven die zich in samenwerking met de Chinese projectontwikkelaar Lingang op de Maritieme Logistieke Zone komen vestigen.

Ambitie 2 miljoen teu

In een gesprek met Flowsmagazine – dat op 11 december verschijnt – vertelt managing director Carla Debart (eerste dame van links op de foto) over de plannen van Cosco Shipping Ports met haar containerterminal CSP Zeebrugge.

“Na de overname eind 2017, stond 2018 compleet in het teken van integratie en versterking. We bereiden ons op alle vlakken voor op een ambitieuze groei vanaf 2019 als brug tussen China, Europa en de rest van de wereld. Vorig jaar haalden we 330.000 teu en dit jaar groeiden we naar 400.000 teu, dankzij inducement calls en ad hoc aanlopen. Onze ambitie ligt eerst op 1 miljoen teu en op middellange termijn 2 miljoen teu. Het is redelijk zeker dat we vanaf 1 april 2019 mogelijk een nieuwe call van Ocean Alliance krijgen. De bijhorende transhipments voor zowel import als export, kunnen een groot effect hebben.”

Roel Jacobus

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies.

Read more